Recent Posts
RSS Feeds
Selamat Datang Ke Laman Pra-U SMKDPB. Semoga Anda Mendapat Menafaat Dari Info Di Laman Ini.

Khamis, 29 April 2010

Contoh Soalan Bahagian D: PENGAJIAN AM KERTAS 2

BAHAGIAN D

TEKNIK PENYOALAN PENGAJIAN AM KERTAS 2

1. Berdasarkan maklumat berikut, sediakan graf yang sesuai untuk menunjukkan peratusan perubahan jualan beberapa jenis kereta di Malaysia dalam tempoh yang dinyatakan.

2. Berdasarkan maklumat yang diberikan dalam petikan di bawah, sediakan graf yang sesuai untuk menunjukkan kadar indeks harga pengguna di negara-negara ASEAN terpiiih dari tahun 2000 hingga 2004.

3. Berdasarkan maklumat yang diberikan dalam petikan di bawah, lukiskan carta yang sesuai bagi menunjukkan perbandingan kematian akibat penyakit tidak berjangkit terpiiih di Malaysia pada tahun 2000 dan 2005

4. Berdasarkan maklumat yang diberikan dalarn petikan di bawah, sediakan graf yang sesuai untuk menunjukkan jumlah kes kemalangan yang berlaku dalam pelbagai sektor pekeriaan di Malaysia pada tahun-tahun yang dinyatakan.

5. Berdasarkan maklumat yang diberikan dalam petikan di bawah, sediakan graf yang sesuai untuk menunjukkan pola perubahan jumlah kes kebakaran mengikut jenis di Malaysia dari tahun 2001 hingga 2004

6. Berdasarkan maklumat dalam petikan di bawah, sediakan graf yang sesuai untuk menunjukkan kadar perubahan ketibaan pelancong mengikut beberapa negara asal ke Semenanjung Malaysia bagi tahun 2004 berbanding dengan tahun 2005.

7. Berdasarkan maklumat yang diberikan dalam petikan di bawah, sediakan carta yang sesuai bagi menunjukkan import pelbagai barangan dan keperluan Malaysia daripada pelbagai haluan pada
tahun 2005.

Khamis, 22 April 2010

Kokurikulum Tingkatan 6

PEMANTAUAN PELAKSANAAN PENGURUSAN TINGKATAN 6

KOKURIKULUM

Aktiviti kokurikulum yang akan ditawarkan untuk murid Tingkatan 6 adalah aktiviti yang boleh membentuk ciri kepimpinan dan ketrampilan pelajar tersebut.

• Pelajar akan dilatih untuk berdikari dan melaksanakan aktiviti yang mengandungi unsur perancangan, penyelarasan dan pelaksanaan sesuatu aktiviti peringkat sekolah. Tiga komponen ini diambil kira dalam pemarkahan pelajar tersebut.

• Unsur khidmat masyarakat perlu diterapkan dalam semua aktiviti kokurikulum tingkatan 6. Khidmat masyarakat ini boleh dilaksana dengan agensi luar ataupun khidmat kepada komuniti sekolah dan masyarakat setempat. Aktiviti ini harus dikendalikan dan dirancang oleh pelajar tersebut dengan pengawasan dari pihak sekolah.

• Pelajar dikehendaki melaksanakan projek kumpulan bagi membantu komuniti sekeliling atau sekolah. Perlu ada individu/kumpulan sasaran dan bantuan atau khidmat yang ingin dilaksanakan dalam bentuk kertas konsep untuk kelulusan pihak sekolah. Projek ini mesti berakhir dengan penyelesaian kepada masalah yang dikenalpasti.

Polio Guru Tingkatan 6

PEMANTAUAN PELAKSANAAN PENGURUSAN TINGKATAN 6

a. Semua aktiviti guru tingkatan 6 perlu dimasukkan dalam jadual waktu persekolahan. Setiap orang guru tingkatan 6 termasuklah guru penolong kanan tingkatan 6 harus menyediakan empat jenis folio bagi tujuan pemantauan.

Folio-folio tersebut adalah :


o Pengajaran dan pembelajaran
o Penyelidikan
o Penilaian dan taksiran
o Kokurikulum

b. Kandungan folio guru tingkatan 6 harus dikendali dan diurus dengan memastikan komponen bagi setiap folio lengkap dan kemaskini. Komponen bagi setiap folio adalah seperti yang tersenarai di bawah:

1. Folio Pengajaran dan Pembelajaran

Komponen folio P & P adalah seperti berikut:
• Jadual waktu peribadi
• Jadual waktu kelas
• Perancangan pengajaran setiap semester
• Perancangan pengajaran mingguan
• Perancangan pengajaran harian
• Bahan cetakan yang digunakan dalam kelas
• Nama pelajar bagi kelas yang diajar
• Biodata pelajar (bagi guru kelas)
• Refleksi harian

2. Folio Penyelidikan

• Jadual perancangan penyelidikan pelajar meliputi perjumpaan, perbincangan dan minit curai setiap perjumpaan.
• Pelan tindakan (Carta Gantt) pelaksanaan penyelidikan pelajar
• Bukti proses penyelidikan dilaksanakan.
• Jadual konsultasi dengan pelajar
• Laporan konsultasi dengan pelajar
• Refleksi konsultasi dengan pelajar (bagi setiap pelajar – 2 minggu sekali (Laporan kemajuan))
• Perancangan pembentangan pelajar untuk diberi penilaian.
• Jadual perancangan penyelidikan guru meliputi perjumpaan, perbincangan dan minit curai setiap perjumpaan (jika buat berkumpulan)
• Pelan tindakan (Carta Gantt) pelaksanaan penyelidikan.
• Bukti proses penyelidikan dilaksanakan.
• Refleksi mingguan tentang proses penyelidikan
• Penulisan laporan/hasil penyelidikan
• Bukti pembentangan dalam kolokium di peringkat sekolah/Daerah/Negeri/Antarabangsa

3. Folio Penilaian dan Taksiran

• Perancangan penilaian tahunan
• Soalan latihan/ujian/kuiz/peperiksaan
• Skema permarkahan ujian/peperiksaan
• Senarai nama pelajar yang diajar dan markah yang kemas kini
• Bukti penggubalan item soalan dan skema permarkahan (tugas luar bilik darjah/tanpa interaksi)
• Borang markah/penilaian murid bagi pembentangan dan penyelidikan

4. Folio Kokurikulum

. Jadual penglibatan kokurikulum
. Laporan aktiviti kokurikulum
. Perancangan tahunan aktiviti kokurikulum yang dipegang.
. Senarai nama murid di bawah seliaan.
. Rekod pencapaian murid di bawah seliaan.

Penstrukturan Baru Pengurusan Tingkatan 6

LAMPIRAN A

GARIS PANDUAN PENGURUSAN TINGKATAN 6

1. STRUKTUR ORGANISASI DI SEKOLAH



PENGETUA

GURU-GURU PENOLONG KANAN TINGKATAN 1 – 5
(GPK 1, GPK HEM, GPK KOKU, GPK PETANG)

• Pentadbiran
• Kurikulum
• Hal Ehwal Murid
• Kokurikulum

GURU-GURU PENOLONG KANAN TINGKATAN 6
• Pentadbiran
• Kurikulum
• Hal Ehwal Murid
• Kokurikulum

AKTIVITI
SEKOLAH






2. PENGURUSAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TINGKATAN 6


2.1 Bilangan waktu mengajar bagi semua mata pelajaran Tingkatan 6 termasuk MUET adalah 8 waktu. (40 minit setiap waktu).

2.2 Jumlah waktu keseluruhan pengajaran bagi satu mata pelajaran Tingkatan 6 tidak boleh kurang daripada 320 minit.




B. BIDANG DAN SENARAI TUGAS
:

1. BIDANG TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB PENOLONG KANAN
TINGKATAN 6


1. Mengajar 8 waktu seminggu.
2. Bertanggungjawab kepada Pengetua dalam pengurusan dan pentadbiran T6.
3. Bertanggungjawab kepada Pengetua berkaitan pengurusan Kurikulum T6.
4. Bertanggungjawab kepada Pengetua berkaitan pengurusan Hal Ehwal Murid T6.
5. Bertanggungjawab kepada Pengetua berkaitan pengurusan Kokurikulum T6.
6. Bertanggungjawab kepada Pengetua dalam pembangunan organisasi T6.
7. Bertanggungjawab kepada Pengetua dalam pembangunan kendiri.


SENARAI TUGAS

1. Pengurusan dan Pentadbiran

1.1 Merancang dan melaksanakan perancangan strategik Tingkatan Enam.
1.2 Merancang dan mengurus pembukaan kelas Tingkatan Enam di sekolah.
1.3 Mengurus perancangan takwim sekolah.
1.4 Mengurus jadual waktu dan agihan tugas guru.
1.5 Mengurus hal ehwal peperiksaan, kursus dan latihan untuk guru.
1.6 Mengurus kutipan data dan maklumat.
1.7 Mengurus anggaran belanjawan tahunan sekolah .
1.8 Menyelaras semua jenis kutipan / bayaran.
1.9 Mengurus dan menyemak stok/inventori peralatan sekolah.
1.10 Membantu Pengetua membuat penilaian prestasi guru.
1.11 Menjalankan tugas yang diarahkan oleh pengetua dari semasa ke semasa.


2. Kurikulum


2.1. Menguruskan sukatan dan rancangan pelajaran tahunan dan harian.
2.2. Memantau perjalanan panitia mata pelajaran mengikut perancangan.
2.3. Mengurus, menyelia dan menyelenggara peralatan dan kemudahan pengajaran dan pembelajaran.
2.4. Mengambil tindakan atau mencadang tindakan susulan terhadap laporan yang berkaitan dengan kurikulum.
2.5. Membantu merancang dan menyelaras hal-hal yang berkaitan dengan penilaian dan peperiksaan serta mencadangkan tindakan susulan.
2.6. Menyelaras program kurikulum yang dianjurkan oleh sekolah,
Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan Pelajaran Negeri dan Kementerian Pelajaran.
2.7. Membantu di dalam pemilihan buku rujukan dan bahan Pusat Sumber.
2.8. Menyusun jadual waktu kelas dan guru serta menyediakan jadual waktu ganti.
2.9. Menyelia dan mencerap pengajaran dan pembelajaran guru.
2.10. Menyelaras mesyuarat kurikulum.
2.11. Menyelia urusan Penyelidikan dan Pembangunan.
2.12. Memastikan guru akademik melaksanakan tugas seperti dalam
tugasan guru akademik.


3. Pengurusan Hal Ehwal Murid

3.1. Menyelaras urusan berkaitan kaunseling,keselamatan, kebajikan dan kesihatan murid, biasiswa, penerbitan dan percetakan.
3.2. Menguruskan aktiviti pembangunan, disiplin dan penampilan murid Mengurus rekod dan maklumat murid.
3.3. Mengurus dan mengemaskini rekod pendaftaran, kemasukan dan
penempatan, pertukaran dan menyemak buku kedatangan harian murid.


4. Pengurusan Kokurikulum


4.1. Menyelia dan menilai aktiviti kokurikulum.
4.2. Menyelia urusan persatuan, kelab dan sukan & permainan.
4.3. Menyelaras penyertaan dalam kokurikulum di peringkat daerah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa.
4.4. Menyelia pengurusan pemarkahan dan pensijilan kokurikulum.
4.5 Menyelia program –program kepimpinan murid.
4.6 Menyelia pelaksanaan aktiviti kokurikulum seperti dalam tugasan guru kokurikulum.



5. Pembangunan Kendiri / Profesionalisme

5.1 Mempertingkatkan budaya membaca dan budaya ilmu.
5.2 Menghadiri kursus, seminar dan bengkel.
5.3 Menjalankan kajian bagi kecemerlangan sekolah ( Penyelidikan dan Pembangunan).
5.4 Memberi sumbangan kepakaran dalam bidang pendidikan kepada yang memerlukan.
5.5 Melibatkan diri dalam persatuan yang berkaitan dengan profesion keguruan.


6. Pembangunan Organisasi


6.1 Mewujudkan hubungan dua hala di antara sekolah dengan ibu bapa/masyarakat / komuniti.
6.2 Merancang pelaksanaan kursus/latihan untuk guru-guru.
.

2. GURU AKADEMIK TINGKATAN 6


a. Bilangan waktu mengajar bagi guru akademik tingkatan 6 ialah sekurang-kurangnya 16 waktu hingga maksimum 24 waktu.

Jumlah waktu mengajar guru tingkatan 6 dipenuhi dahulu dengan mata pelajaran tingkatan 6 sehingga mencapai tahap maksimum seboleh mungkin.

Atau

Jumlah minimum untuk mata pelajaran tingkatan 6 – 16 waktu , baki waktu boleh dipenuhi dengan mengajar tingkatan 1-5. (jika perlu)

b. Guru akademik yang menjawat gred jawatan yang tertinggi sama ada Gred DG 52 atau DG 48 di sekolah tersebut, perlu memegang jawatan khas di sekolah sama ada :

a. Setiausaha Peperiksaan Sekolah
b. Ketua Penyelidikan,
c. Ketua Unit Mata Pelajaran Tingkatan 6
d. AJK Majlis Kurikulum Sekolah

c. Bidang tugas guru akademik terbahagi kepada dua iaitu interaksi dengan pelajar dan tanpa interaksi dengan pelajar. (Sila rujuk rujuk Lampiran B).


3. GURU KOKURIKULUM

a. Senarai tugas dan tanggungjawab sama seperti guru akademik tingkatan 6.

b. Jika terdapat hanya seorang guru kokurikulum , guru tersebut adalah merupakan penyelaras kokurikulum bagi pelajar tingkatan 6.

c. Jika terdapat lebih daripada seorang guru kokurikulum, seorang guru
perlu dipilih sebagai penyelaras kokurikulum bagi pelajar tingkatan 6.

d. Senarai tugas penyelaras kokurikulum adalah seperti berikut:

i. Merancang dan menyelaras jadual tugas kokurikulum bagi guru tingkatan 6
ii. Merancang dan menyelaras aktiviti kokurikulum murid tingkatan 6.
iii. Menyelaras markah 10% kokurikulum dan menyimpan rekod.


4. GURU AMALI TINGKATAN 6

a. Senarai tugas dan tanggungjawab guru amali tingkatan 6 adalah sama seperti guru akademik tingkatan 6.

b. Jika terdapat hanya seorang guru amali sains tingkatan 6, guru tersebut dilantik menjadi penyelaras dan bertanggungjawab terhadap makmal-makmal sains tingkatan 6. Beliau menjalankan tugas memastikan pengurusan makmal sains adalah seperti yang sepatutnya.

c. Jika terdapat lebih daripada seorang guru amali sains tingkatan 6, seorang guru perlu dipilih sebagai penyelaras bagi makmal-makmal sains tingkatan 6.

d. Jika terdapat guru amali pendidikan seni visual atau komputer, guru tersebut menjadi penyelaras dan bertanggungjawab terhadap makmal atau bilik mata pelajaran berkenaan.

Halwa Telinga


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com